Velo projekts: klaņi un grupa
Nov 30, 2012
Klaņi (cranks) ir tie, kam galā pedāļus skrūvē un kam klāt stiprinās priekšējie zobrati. Klaņu komplektā (crankset) mēdz ietilpt klaņu kājas, zobrati un reizēm monobloks--tā lieta, kas stiprinās rāmī un savieno kreiso un labo klani. Tāpat, kā ar stūres gultņiem, klaņiem un monoblokiem ir dažādi standarti. Mana loģiskā izvēle ir MTB riteņiem šobrīd aktuālais Shimano standarts Hollowtech 2.
Ar klaņiem man gāja, erm, interesanti. Vēlējos Shimano XTR sērijas klaņus, bet, pirms tie bija sagādāti, nenocietos un uzskrūvēju LX sērijas klaņus. Sākumā LX klaņus un monobloku dabūju nost no donora ričuka:Izslaucīju vītnes, uzsmērēju jaunu smēri, un aiziet iekšā TREK rāmī:Hollowtech 2 kreisā klaņa skrūves ir no retajām, kuras vienmēr cieši iesaka pievilkt ar dinamometrisko atslēgu līdz noteiktam griezes momentam. Man dinamometriskā atslēga ir, jā gan! Man ir pat divas-- lieliem N·m un maziem N·m. Bet es tomēr, ekhem, bez iepriekšējas pieredzes atslēgas lietošanā sapisos meistarībā un pievilku skrūves par daudz. Kā skrūvēju vaļā, tā vienu no galviņām aprāvu.Tālāk sekoja daudz pūļu un mēģinājumu aprauto skrūvi dabūt ārā. Es kaunos stāstīt detaļas, bet pēc daudz trokšņošanas dzīvoklī, klaņi bija atkal nost. Tālāk, studijā krietni pirms laika sabrauc Ziemassvētki:Liku virsū rūpīgi pa solītim sekojot instrukcijām. Dikti uzmanoties kaut ko atkal nesačakarēt. Bet jāsāk braukt, tad manīšu, kā izdevies.
Jā, kāpēc XTR klaņi? Lai ir saskanīgs detaļu ansamblis, ietaupītiem gramiem, un kaut kā kompensēšanai, haha. Pārāk racionāla izvēle tā nav, bet, emm, pie velna racionālas izvēles!Pielikt bremzes, pārslēdzējus, stūri un sēdekli bija ātrs darbiņš. Pēdējā ievērojamā darīšana bija savilkt trosītes. Reku no vācu zemes svaigi ieradušies bremžu un pārslēdzēju trosīšu komplekti:Trosīšu ierīkošanā īpašu atgadījumu nebija, mierīgs un pacietīgs darbiņš. Ak jā, trosīšu apvalki izskatās plastmasīgi un lokani, vai ne, bet tajos iekšā ir metāls. Ar parastām asknaiblēm tos akurāti pārkniebt nevar. Bet tas nekas, man saimniecībā ir fleksis! Pirmie griezumi tā bija, kā bija, bet uz beigām jau sanāca tīri un akurāti.
Gadījās neliela aizķeršanās ar trosīti pārslēdzēja slēdzī. No bremžu roktura trosīti izņemt un ielikt ir vienkārši. Savukārt pārslēdzēju slēdžus reizēm ir jāskrūvē vaļā, lai trosītei tiktu klāt. XTR slēdžiem, par laimi, ir labi izdomāts, ka trosīti var pa speciālu atveri ievērt bez slēdža izjaukšanas:Kad trosīte vietā, melno caurumu aizskrūvē ar dekoratīvu plastmasas skrūvīti. Man aizķeršanās gadījās, kad trosīti biju ievēris brīdī, kad slēdzis nav pareizā pozīcijā, trosīte slēdzī ieķērās un nebija dabūjama ārā. Būtu noderējuši mūķīzeri, bet galu galā izmānīju trosīti no slēdža ārā ar improvizētiem darbarīkiem.
Kad trosītes vietā, veicīgi liku virsū ķēdi un aptuveni pieregulēju ātrumus lai varētu visubeidzot izbraukt pirmos metrus!Vuhū, ritenis ir sasniedzis braucamu stāvokli. Vēl ir dažādi mazi darbiņi, šo to pieregulēt, samainīt dažas detaļas (sēdeklis nebūs dzeltens!), un daudz, daudz testēt :-)
Šībrīža aptuvenais svars ir 10,3kg. Apmēram tāds arī paliks: dažus gramus vēl ietaupīšu, dažus vēl iztērēšu. Lieli svara ietaupījumi ir iespējami, bet arī brangi maksā! Piemēram, pašreizējā dakša sver 1700g. RockShox SID dakšas mēdz būt ap 1350g, bet zem 300Ls īpaši viegli nav dabūjamas. Jāņem vērā arī, ka vieglās un dārgās detaļas ir mazāk izturīgas un ātrāk nolietojas. Un jāņem vērā, ka neesmu no super-vieglajiem braucējiem, kam viegls divritenis tiešām daudz izšķir (sastāda lielu daļu no kopējās braucēja+velo masas). Viens vienkāršs, lēts un krietns svara uzlabojums, protams, būtu cietā dakša. Bet es pabraukšu ar mīksto un padomāšu.
Ak jā, sāk arī iezīmēties plāns, kad šo ričuku izmēģināt kaujas apstākļos: